Op zoek naar God

Nathan Flach
15 mei 2016

In Gods hart is echte en diepe en ware liefde. Alles is perfect, en de bruid zal antwoorden “kus me met de kussen van uw mond” Hooglied 1:2…

Zie je wat een royaliteit, hoe nobel, wat een klasse in deze tekst gebruikt wordt, om aan elkaar deze gevoelens te uiten. Hier kunnen we van leren!

“1:15 Je bent zo mooi, vriendin van mij, je bent zo mooi! Je ogen zijn duiven.”

Zij: “Wat ben je mooi, mijn liefde, wat ben je bekoorlijk, het groen is ons bed…”

Wat in deze tekst opvalt is dat er duidelijk interesse is naar de ander, en dat deze gevoelens steeds groter worden. Deze interesse bestaat al vele jaren, of wel eeuwenlang of misschien wel millenniums. Zoals een dag als duizend jaar en duizend jaar als één dag is. Maar Hij verlangt naar ons. Hij wil ons ontmoeten!

In zijn zoon is het mogelijk, de Weg is open om deze liefde tot vervulling te laten komen. Hij verlangt naar Zijn Gemeente, Hij wil hier, bij zijn gemeente blijven en wonen!

Soms vergeten we – denkend dat alleen van onze kant het verlangen bestaat – om Hem echt te zien en Hem eindelijk op een dag te ontmoeten. Maar Hij is er al! Het is niet alleen de mens die op zoek gaat naar God. Deze liederen uit Hooglied werden al sinds het begin gezongen. Hij is altijd op zoek naar ons geweest. God verlangt zo naar ons!

Ja, in Gods hart, vanaf het begin, leefde een verwachting, om de Bruid, de gemeente te ontmoeten. Zoals wij, wedergeboren kinderen, deel aan het lichaam hebben, door Zijn genade, en er alles aan doen om Hem te leren kennen. Hij is de weg gegaan, die naar deze ontmoeting leidt.

Soms vergeten we – denkend dat alleen van onze kant het verlangen bestaat – om Hem echt te zien en Hem eindelijk op een dag te ontmoeten. Maar Hij is er al! Het is niet alleen de mens die op zoek gaat naar God. Hij is altijd op zoek naar ons geweest. God verlangt zo naar ons!

We bereiden ons voor om die dag met Hem in te gaan als een bruid. Dan zal het huwelijk compleet zijn. Hij zal alles in allen zijn. We horen bij elkaar en de dag des Heren zal dan compleet zijn.

Vandaag net zoals in Jesaja 40, bereiden we deze Weg, en in de woestijn spreken we de woorden die door de Vader in het evangelie verkondigd zijn. We zullen Hem zien en Hij zal altijd over ons regeren. Niemand zal ons dan nog van Hem kunnen scheiden, we zullen dan voor altijd bij elkaar zijn.

“Ik heb mijn geliefde ontmoet, ik grijp hem vast en laat hem niet meer los” Hooglied 3;4 .

Tot die dag en na die dag zullen we elkaar nooit meer missen. Dan zullen de leugens van satan geen invloed meer hebben, ook geen pijn, geen tranen. We zullen dan ook niet meer werken om te overleven, want alles komt van Hem! We zullen met Hem heersen over de schepping. De dood zal er ook niet meer zijn, nee, in Zijn aanwezigheid zijn de bronnen van levend water die voor eeuwig zullen vloeien.

[highlight background=”#eaffc9″]Het is al feest! Voor de gemeente is dit al een realiteit. We zijn allemaal uitgenodigd voor deze ontmoeting, de bruiloft van het Lam.[/highlight] Aan Zijn tafel zullen we de delicatessen van zijn aanwezigheid proeven! We zullen aan deze geheime intimiteit deelnemen. En de bruid zal dan zeggen:

“zoet is de geur van je huid, je naam is een kostbaar parfum. Daarom houden de meisjes van jou. Neem mij met je mee. Laten we rennen! Laten we juichen en zingen om jou! Laten we jouw liefde prijzen, meer nog dan wijn.”

Zoals Hij zijn lichaam op de grote dag verwacht, wachten wij als de gemeente met veel blijdschap in onze harten. Wel moeten we op de uitnodiging blijven ingaan: kom tot de Vader, maak deel uit van dit lichaam! Kom en beleef Zijn liefde! Dit is de dag om een ware ontmoeting te hebben met de Maker van Hemel en Aarde.

We kunnen dit alleen maar door de liefde en trouw van onze Here Jezus Christus. Door Hem kunnen we deel zijn van Gods huis en proeven van de ware liefde, die door Hem in onze harten uitgestort is. De wereld zal deze liefde niet kunnen begrijpen, want zij kennen Hem niet! Maar, onze ogen zijn geopend en het geloof en elke klop van ons hart, toont de diepte van Zijn werk.

Door middel van Jezus is God een werk in ons begonnen. En alle onbekwaamheden die we als gemeente nog hebben, zullen door Hem vervuld en bekwaam gemaakt worden door de aanwezigheid van de Heilige Geest. We zullen compleet zijn door de liefde die in ons werkt.

Zodat elk kind van God volmaakt zal zijn, want in dit huwelijk is er geen andere behoefte meer, geen enkel defect. Zo zal deze liefde in ons zijn. In de Heer kunnen we elkaar helpen, vergeven, en in deze waarheid als lichaam groeien.

De bruidegom zingt deze tekst: [highlight background=”#eaffc9″]”Laat mij jouw prachtige gezicht zien, laat mij jouw zachte stem horen”.[/highlight] Dit is anders dan in de wereld, want de wereld kent deze liefde niet. Ze leven eenzaam, onverzadigd, met dorst in een onvruchtbaar land.

Wij luisteren naar deze stem, omdat Hij ons naar de ware liefde gebracht heeft. Er is maar één voorwaarde om tot de liefde te komen, dat lezen we in Ps. 24.

Wie mag de berg des Heren beklimmen, en wie mag staan in Zijn heilige steden? Die rein is van handen en zuiver van hart, die zijn ziel niet op valsheid richt, noch bedrieglijk zweert. Die zal van de Here een zegen wegdragen en gerechtigheid van de God Zijn heils.

Dat het echt mag zijn. Dat dit ons doel zal zijn, ik zal U zoeken, zoals U mij gezocht heeft. Ik zal naar U verlangen, zoals U naar mij verlangd hebt. Ik moet Uw lieflijke gezicht zien, en Uw zachte stem horen.